Terugblik Raad begrotingsbehandeling 2022

Tijdens de behandeling van de begroting hoopte de VVD op langverwachte duidelijkheid voor de Winterswijkers. Normaalgesproken geeft de begroting meer prijs over waar de gemeente de komende jaren naar toe gaat op het gebied van bijvoorbeeld woningbouw, werkgelegenheid of cultuur. Daarvoor moet het college keuzes maken, keuzes waar we ondanks stevige verkiezingsbeloftes nu al vanaf april op wachten.

Hoe staat het met het plannen van de 900 nieuwe extra woningen? Het college wil deze onder andere in flatvorm in de bebouwde kom, maar waar dan?
Waar komt er industriegrond vrij?
Gaat het cultuurkwartier WoooW nog door, en zo ja, in welke variant?

Zomaar een aantal vragen die het college nog niet durft te beantwoorden. Bovendien, waarom moet de OZB-rekening van de Winterswijkers tijdens de energiecrisis omhoog met een inflatietoepassing, terwijl er geld óver is op de begroting?

De VVD maakt wel keuzes: Wij dienden hiervoor een voorstel in die deze OZB-verhoging teniet zou doen, maar deze werd helaas weggestemd. Wel kwamen twee andere door ons gedane voorstellen door de stemronde heen: flexwoningen bouwen voor snelle doorstroming op de woningmarkt en méér geld voor de Winterswijkse Uitdaging (WUh)! Twee unaniem aangenomen voorstellen die Winterswijk weer wat leefbaarder maken, maar er is veel te doen!