Terugblik Raad januari 2023

De raadsvergadering van januari mag bestempeld worden als “bijzonder”. Natuurlijk in eerste instantie om het vertrek van het langstzittende raadslid van Winterswijk, Erwin te Selle. Na 17 jaar trouwe dienst moest hij helaas vanwege zijn werk de gemeenteraad verlaten.

Sinds de komst van WB in 2006 vertegenwoordigde hij inwoners van onze gemeente, en wist hij op een inhoudelijk sterke en toch humoristische manier invulling te geven aan het raadslidmaatschap. De VVD heeft jarenlang met hem samen mogen werken, en bedankt hem van harte voor alle mooie jaren! Wij, en Winterswijk, gaan hem missen. Zijn plek bij WB wordt ingenomen door Jan Pleiter, wij feliciteren hem met zijn benoeming!

Naast dit ceremoniële gehalte werd er vergaderd over het enige bespreekstuk van de agenda: het Akkoord van Groenlo 3.0. Dit akkoord bevat de verduurzamingsdoelen van Achterhoekse gemeenten. Deze nieuwe versie stelt echter voor om niet al in 2030, maar pas in 2050 energieneutraal te moeten zijn. De VVD begrijpt dat doelstellingen aangepast moeten worden als ze moeilijker te halen zijn dan gedacht, maar is kritisch op de sprong van 20 jaar. Waarom niet eerst 5 of 10 jaar uitstellen? Wij zijn van mening dat het college het zich hiermee te makkelijk maakt.